Wat zijn de voordelen van registratie bij Kenniscentrum Filantropie voor uw filantropische organisatie. En waar worden uw organisatiegegevens gebruikt?


Voordelen van registratie


Organisaties in de database van Kenniscentrum Filantropie genieten een aantal voordelen:

  • Online publicatie van de verplichte ANBI-gegevens op een onafhankelijk centraal platform, zonder dat hiervoor een eigen website nodig is
  • Vindbaar via diverse (online) platformen, zelfs als de organisatienaam niet bekend is, bijvoorbeeld via  Geefwijzer.nl, notarissen- of bankenportaal (uitsluitend Goede Doelen) en via Fondsenboek.nl (uitsluitend Vermogensfondsen)
  • Meedoen aan interessante (vaak gratis) acties die de voornamelijk goede doelen een steun in de rug geven, bijvoorbeeld NRC Charity Awards, Specsavers Steunt, etc.
  • Door branchebrede onderzoeken wordt de sector meer inzichtelijk via bijvoorbeeld het twee-jaarlijkse onderzoek 'Geven in Nederland' van VU Amsterdam of 'Filantropie in Nederland' van Jazi Foundation
  • Efficiëntere 'bedrijfsvoering' doordat uw organisatie leert van de ervaringen van anderen
  • Voldoen aan de groeiende vraag van donateurs om uiterste transparantie

Een volledig profiel is belangrijk


Verschillende organisaties hebben een incompleet organisatieprofiel. Het invullen van de volledige vragenlijst kost enige tijd, maar is zeker de moeite waard!


Kenniscentrum Filantropie heeft samenwerkingsverbanden met family offices en Charity Desks van banken.
Om hun vermogende klanten goed te kunnen adviseren raadplegen deze organisaties real-time de data in Kenniscentrum Filantropie. Met het uittreksel van uw organisatie beslissen die klanten over de bestemming van hun vermogen, erfenis of donatie.

Op dit moment staan er ruim 30.000 organisaties in de database. Hierdoor biedt het Kenniscentrum het breedste spectrum aan goede-doelen-organisaties in Nederland.


Regelmatig krijgen banken de vraag van fondsenwervende organisaties, hoe zij onder de aandacht van hun vermogende klanten kunnen komen. Dat is begrijpelijk, maar deze vraag zal vaak niet gehonoreerd kunnen worden. De wens van de klant staat namelijk centraal bij het advies van de bank. Door middel van het zoeken op kernwoorden, vergelijkt en verstrekt de Charity Desk een shortlist met organisaties die voldoen aan die criteria. Hierdoor heeft elke organisatie evenveel ‘kans’ op een (grote) donatie.
Het spreekt voor zich dat een organisatie met een goed ingevuld en up-to-date organisatieprofiel een grotere gunfactor heeft. Jaarlijks gaat er via deze weg voor ongeveer € 4 miljoen extra naar goede doelen.


Een potentiële donateur kiest doorgaans namelijk voor een organisatie waarover uitgebreide informatie beschikbaar is. Alleen dan kan een donateur een weloverwogen keuze maken. Zij zien graag de impact en effectiviteit van hun schenking. Het loont dan ook om het organisatieprofiel periodiek te actualiseren met de meest recente activiteiten, resultaten, bestuurssamenstelling en jaarcijfers.


Verschillende pakketten

Om gebruik te kunnen maken van de diensten van Kenniscentrum Filantropie is een bescheiden jaarlijkse bijdrage vereist. In uw organisatieprofiel op de Mijn Account-pagina kunt u kiezen uit twee pakketten. 

Een overzicht van de pakketten treft u hier voor Goede Doelen en hier voor Vermogensfondsen