Nieuws


‘De Dikke Blauwe’: Journalistieke jaargids met gegevens van de Kennisbank

by Norbert van Berckel | Mar 21, 2014
Op 9 april wordt de eerste editie gelanceerd van ‘De Dikke Blauwe’, Filanthropium Jaargids 2014-2015 voor beheerders, besteders en donors van €6 miljard geefgeld. Deze filantropiebrede pionierseditie is geproduceerd in samenwerking met Kennisbank Filantropie, dat de gegevens leverde voor de zogenoemde ‘Blue Pages’: registers met gegevens van individuele bestuurders van anbi’s. De ruim 360 pagina’s tellende ‘De Dikke Blauwe’ wordt uitgegeven door Lenthe Publishers en is te koop voor €24,95.

De ‘Dikke Blauwe’ wijkt in veel opzichten af van bestaande gidsen en naslagwerken door de journalistieke aanpak. Filanthropiums jaargids wil een ‘state of the union’ van de Nederlandse filantropie zijn en schetst jaarlijks de contouren van het ‘Land van Goed Doen’. Focus valt hierbij niet, zoals gebruikelijk, op de organisaties, maar op de toezichthoudende en uitvoerende bestuurders in de sector. Het boek is geproduceerd onder redactie van de journalisten Edwin Venema en Charles Groenhuijsen, de hoofdredactie van Filanthropium Journaal, het wekelijkse opiniemagazine voor filantropiebestuurders.


Blue Pages: lekker anders
Behalve ‘filantropische paspoorten’ van zowel individuele bestuurders als organisaties, publiceert Filanthropium de gegevens van meer dan 1.500 bestuurders van anbi’s, onder andere gerangschikt op basis van de doelbesteding van hun organisaties. De data zijn afkomstig van Kennisbank Filantropie, de grootste databank van charitatieve organisaties in ons land, die de hoofdredactie tevens adviseerde voor de samenstelling van de registers. 


Hot Hundred: verrassende lijst
De jaargids bevat ook de ‘Hot Hundred’: een ranglijst met de 100 invloedrijkste personen in de Nederlandse filantropie 2014-2015. De Filanthropium-jury stelde uit een groslijst met meer dan 500 kandidaten op basis van scorekaarten met 5 wegingscriteria deze lijst samen. En met zeer verrassende uitkomsten.


Topartikelen
De jaargids bevat ook een groot redactioneel deel, waarin artikelen van gerenommeerde gastauteurs zijn opgenomen die alle verschillende facetten van filantropie beschrijven. Daarnaast zijn er filantropische jaaroverzichten en wordt de pionierseditie ingeleid met een groot artikel onder de titel ‘Nederland: Land van Goed Doen’. Dit is een pittige Tour d’Horizon door de ongemeen dynamische markt van vraag en aanbod van private middelen voor het goede doel en het bevat een aantal opmerkelijke conclusies over de kerngetallen die binnen de sector tot op heden worden gebruikt.


 Te koop
‘De Dikke Blauwe’, een uitgave van Lenthe Publishers, is vanaf medio april te koop voor €24,95 via www.dedikkeblauwe.nl.


ISBN 9789075458732


Voor meer informatie: johan.dijk@lenthe.nl (uitgever) of edwin.venema@lenthe.nl (hoofdredacteur)