Voordelen van registratie


Organisaties die geregistreerd zijn in de database van Kenniscentrum Filantropie genieten van een aantal voordelen:

  • online vindbaar op een onafhankelijk centraal platform, zonder dat hiervoor een eigen website nodig is.
  • online publicatie van de verplichte ANBI-gegevens, zonder dat hiervoor een eigen website nodig is.
  • vindbaar via diverse (online) platformen, zelfs als de organisatienaam niet bekend is, bijvoorbeeld de Geefwijzer.nl, de Nationale Goede Doelen test en het Fondsenboek.
  • komen in aanmerking voor extra donaties buiten de eigen reguliere kanalen, bijvoorbeeld via notarissen, banken, etc.
  • worden uitgenodigd voor interessante (vaak geheel gratis) acties die de organisatie een steun in de rug geven, bijvoorbeeld NRC Charity Awards, Specsavers Steunt, etc.
  • doen automatisch mee aan branchebrede onderzoeken en maken daarmee de sector meer inzichtelijk via bijvoorbeeld het VU Amsterdam onderzoek Geven in Nederland of Filantropie in Nederland.
  • worden zelf efficiënter doordat uw organisatie leert van de ervaringen van anderen.
  • voldoen in een klap aan de groeiende vraag van donateurs om uiterste transparantie van goede doelen.

Een volledig profiel is belangrijk


Diverse organisaties die bij Kenniscentrum Filantropie geregistreerd staan hebben een incompleet organisatieprofiel. Het invullen van de volledige vragenlijst kost enige tijd, maar het is zeker de moeite waard!


Kenniscentrum Filantropie heeft samenwerkingsverbanden met de Charity Desks van diverse banken. Hun vermogende klanten worden bij de besluitvorming over de bestemming van het vermogen, via erfenis of donatie, door deze afdeling begeleid. Om deze klanten goed te kunnen adviseren raadplegen de banken real-time de data in Kenniscentrum Filantropie. Op dit moment staan er ruim 30.000 organisaties in de database. Hierdoor biedt het Kenniscentrum een breed spectrum aan goede-doelen-organisaties, zodat banken een transparant en objectief advies kunnen geven aan hun klanten.


Jaarlijks gaat er via deze weg voor ongeveer € 4 miljoen naar goede doelen. Het loont dus de moeite om een goed ingevuld organisatieprofiel te hebben.


Regelmatig krijgen banken de vraag van fondsenwervende organisaties, hoe zij onder de aandacht van hun vermogende klanten kunnen komen. Dat is begrijpelijk, maar deze vraag zal veelal niet gehonoreerd kunnen worden. De wens van de klant staat namelijk centraal bij het advies van de bank. Door middel van het zoeken op kernwoorden, vergelijkt en verstrekt de Charity Desk een shortlist met organisaties die voldoen aan die criteria. Hierdoor heeft elke organisatie evenveel ‘kans’ op een (grote) donatie. Het spreekt voor zich dat een organisatie met een goed ingevuld en up-to-date organisatieprofiel een grotere gunfactor heeft.


Een potentiële donateur kiest doorgaans namelijk voor een organisatie waarover uitgebreide informatie beschikbaar is. Alleen dan kan een donateur een weloverwogen keuze maken. Zij zien graag de impact en effectiviteit van hun schenking. Het loont dan ook om het organisatieprofiel periodiek te actualiseren met de meest recente activiteiten, resultaten, bestuurssamenstelling en jaarcijfers.